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Maria José Sacchetti

 Maria José Sacchetti

Investigadora desde: 2011

Projeto de Investigação: Portuguese wool and sustainability: design and new market challenges

http://ualresearchonline.arts.ac.uk/6528/
http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.606519

Orcid:  orcid.org/0000-0002-5229-2178

Curriculum Vitae

 

Interesse de Investigação

Maria’s research interests are fashion theory from the late nineteenth century onwards, fashion historical and cultural studies; relationships between architecture, fashion and art; retail architecture, flagship stores, branding and related issues of consumption and identity; fashion design practice; wool and fashion sustainability; smart textiles materials.

 

Publicações

Sacchetti, M. (2014) ‘A Minimal Aesthetic: The Relations between Fashion and Art in New York and Paris, from 1964 to the Present Day’, PhD Thesis, UAL, UK

Sacchetti, M. (2011) ‘Minimal Aesthetic: An Analysis of the Flagship Store of the Fashion Designer Helmut Lang’, Working Papers in Fashion Studies, co-joint publication of LCF and the Centre for Fashion Research at Stockholm University, Proceedings of the Symposium ‘Finding our Fashion Footing’, London College of Fashion/Centre for Fashion Research at Stockholm University, UK

Sacchetti, M, (2003) ‘A Singularidade dos Tecidos da Ilha de Timor/The Singularity of the Textiles of the Timor Island’ Oriente Magazine, Vol. V, Fundação Oriente, Lisboa, PT

Sacchetti, M. (2003) ‘Os Têxteis de Timor Leste/Tais: The Textiles of East Timor’, Cadernos da Faculdade de Arquitectura, Vol. III, Lisboa, PT

Sacchetti, M. (1999) ‘Gabinetes de Tendências’, Anuário de Design Têxtil, Centro Português de Design, PT

 

Papers

Sacchetti, Maria José, ‘A Woven Language: Tais as an Expression of Timorese Culture Identity’, D_Tex 2017, 2 to 4 of November 2017, FA, UL, PT

Sacchetti, Maria José, ‘Communication of a Minimal Fashion Through Architecture: an Analysis of the Flagship store of the Fashion Designer Helmut Lang’, CIMODE 2016, Tercer Congresso Internacional de Moda y Diseño, 9 al 11 Mayo de 2016, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Sacchetti, Maria José, Ribeiro, Francisco, Simões, Inês, ‘A Guide for Fashion Designers’ in CIAUD 3rd Research Seminar, 2015, FA, UL, PT

Sacchetti, M., ‘Minimal Aesthetic: The Case Study of the Fashion Designer Helmut Lang’ Global Fashion 2010, Conferência internacional Moda Global: Contextos Criativos e Inovadores, 11, 12 and 13 of November 2010, Porto, PT

Sacchetti, M., ‘Minimal Aesthetic: An Analysis of the Flagship Store of the Fashion Designer Helmut Lang’, Symposium ‘Finding our Fashion Footing’, London College of Fashion /Centre for Fashion Research at Stockholm University, March 2010, UK

Sacchetti, M., ‘The Construction of Retail Identity Through Fashion and Architecture’, March 2008, Faculty of Architecture, UTL, PT

Sacchetti, M., ‘Helmut Lang: The Construction of Retail Identity Through Fashion and Architecture’, Popular Culture / American Culture Conference, March 2008, S. Francisco, USA

Sacchetti, M., ‘System of Dressing and Flexibility in the Case Study of the Fashion Designer Donna Karan’, February 2008, Central Saint Martins (CSM), UAL, UK

Sacchetti, M., ‘Minimal Aesthetic: The Relationships between Fashion and Architecture in New York and Paris, from 1964 to the Present’, June 2007, London College of Fashion (LCF), UAL, UK

Sacchetti, M., ‘Minimal Aesthetic: Design, Retailing and Consumption in a Case Study of the Fashion Designer Donna Karan’, March 2006, Royal College of Art (RCA), UK

Sacchetti, M., Helmut Lang: The Construction of Retail Identity through Fashion and Architecture’, March 2005, Victoria and Albert Museum, UK

Sacchetti, M., ‘Uncluttered Clothing: Minimalism as a Design Language’, March 2004, Royal College of Art (RCA), UK

 

Supervisões

‘Arquitetura e Design de Moda: Uma flagship store minimalista na Avenida da Liberdade’ (Marta Faria Leal)
‘Design de Moda e Arquitetura: Uma colecção segundo conceitos arquitectónicos e uma estética minimalista’ (Marta Faria Leal)
‘Malha tricotada manualmente na reinterpretação dos figurinos da peça “Sonho de uma noite de Verão”’ (Catarina Soares)
‘Lã Artesanal: Desenvolvimento de uma colecção de fios portugueses por processos artesanais e ecológicos’ (Vanessa Barragão)
‘Tradições têxteis do Perú Antigo: Colecção de estampados inspirada nos seus elementos visuais (Inês Freitas)
‘Reflexão de estágio na TMcollection’ (Bárbara Ribeiro)
‘Relatório de estágio na Alice + Olivia em NYC’ (Rita Lopes)
‘Richard Serra: Process Art como base para uma colecção de moda’ (Diana Água-Mel)
‘Des/construção: do pensamento ao vestuário’ (Iúri Coelho)
‘Reflexões sobre o estágio: Ann Demeulemeester’ (Teresa Mineiro)
‘O traje da Lavradeira: Inspiração estético-formal para uma coleção de moda contemporânea’ (Carla Cardoso)
‘Fernando Pessoa Identidades: Figuração do ortónimo e heterónimos’ (Carina Azevedo)
‘Desenvolvimento de um têxtil: Malha artesanal e sustentabilidade’ (Filipa Cacho)
‘A acção do vestuário sobre a pele numa abordagem terapêutica fundamentada pela medicina chinesa’ (Inês Oliveira)
‘Vestuário transformável: o contributo de um novo sistema modular’ (Margarida Machado)
‘O Homem feminino: o género feminino aplicado ao vestuário para Homem” (João Antunes)
‘O acordar de uma tradição: como as artes / tradições se podem manter nos dias de hoje’ (Rita Neiva Correia)
‘Design de moda e electrónica: LEDs aplicados a vestido de látex’ (Ana Rita Ribeiro)
‘Os Cinco Sentidos através do Vestuário’ (Simone Ponte)

 

Atualizado a 18 janeiro 2018

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